Kādreiz es dzīvoju paradīzes dārzā, bet tad es to zaudēju. Nezinu un neatceros, kā tas notika... Tas bija sen....Daudz kas ir aizmirsts un pazaudēts dažādu iemeslu pēc. Esmu piedevusi un, nu, dodos ceļā. Ceļš ir grūts, bet brīnumu un pārsteigumu pilns. Gadās, ka ejot šo ceļu, es paklūpu aiz kāda akmens vai šķēršļa. Lai cik dīvaini tas nebūtu, es priecājos, ka tā, jo zem tā allaž ir kāda norāde uz paradīzes dārzu. Tāpēc es turpinu iet (darīt) un aicinu jūs līdz meklēt savu paradīzes dārzu, kur piepildās visas vēlmes un cerības.

trešdiena, 2012. gada 28. marts

10.(8.) nedēļa. Brīnumainā Radīšanas sajūta.

TAVS BĒRNIŅŠ
Mazuli varētu salīdzināt ar lielu zemeni, apmēram 2,5 – 3 cm garumā, svars 4 - 5 g. Noliektā galva un ķermenis izstiepjas arvien vairāk. Embrijs sāk izskatīties pēc cilvēka. Zinātnieku valodā embrionālā stadija ir noslēgusies un ir aizsākusies augļa stadija. Svarīgākās iekšējo orgānu sistēmas ir izveidojušās. Sirds saraušanās kļūst ritmiskāka, tā ir sadalījusies četros kambaros. Plaušu tilpums palielinās. Skrimšļu audus nomaina kaulaudi. Redzamas galvenās locītavas: pleca, elkoņa, plaukstas, ceļa un potītes. Turpina attīstīties gremošanas un asinsrites sistēmas. Aknās veidojas šūnas, kas vēlāk veidos kaulu smadzenes. Mute, deguns un nāsis ir kļuvušas izteiktākas. Ir izveidojušās visas acs struktūras. Arī ausu dziļumā veidojas orgāni, kas nosaka dzirdes un līdzsvara spēju. Veidojas ārējie dzimumorgāni, bet vēl nav iespējams noteikt puisītis vai meitenīte. Piecdesmitajā dienā (no ieņemšanas brīža) iespējams piefisksēt bērna smadzeņu impulsus, kas zinātnē ir galvenais rādītājs tam, ka cilvēks ir dzīvs. Otrajā mēnesī diferencējas visas galvas smadzeņu daļas un lielajās puslodēs formējas visi smadzeņu apvalki.
TAVS ĶERMENIS
Dzemdes izmērs ir apmēram vidēja ābola lielumā.
Var parādīties sausa āda un nieze, īpaši uz vēdera, plaukstām un pēdām. Ārī āda kļūst jūtīgāka un pieprasa pēc iespējas dabīgākus mazgāšanās līdzekļus.
Paaugstināta siekalošanās. Siekalu sastāvs un daudzums grūtniecības laikā mainās. Jūs noteikti esat ievērojusi, ka tās garša ir mainījusies un daudzums palielinājies. Citām paaugstinātā siekalošanās izsauc vemšanu, citām – kļūst par iemeslu pastiprinātai siekalu izdalei. Parasti pāriet pēc 3. grūtniecības mēneša. Ja jūs tas kaitina, tad varbūt pamēģiniet pakošļāt piparmētru.
Slāpes ir veids kā ķermenis dod ziņu, ka nepieciešams vairāk dzert, lai izvairītos no atūdeņošanās. Papildus ūdens daudzums nepieciešams, lai nieres spētu izvadīt liekos blakusproduktus, kā arī tāpēc, ka mātes asins plazmas daudzums ir palielinājies par 40 % no iepriekšējā apmēra. Arī bērniņš peld augļūdeņos, kuri visu laiku nomainās. Tāpēc, kad jūtat slāpes, dzeriet daudz laba ūdens!
Bieža urinēšana nepāries visu grūtniecības laiku. Rēķinieties, ka tualeti jūs apmeklēsiet ļoti bieži. Ja vien ne esat to izdarījusi, pēdējais brīdis tualetē ieviest kārtību. Ja parādās urīna nesaturēšana, tad grūtniecības laiks ir labvēlīgs, lai apgūtu Kēgeļa vingrojumus – mazā iegurņa muskulatūrai. Sekojiet higiēnai! Ja parādās sāpīga urinēšana, drudzis vai izdalījumi ar smaku, ziņojiet savam aprūpētājam – vecmātei vai ārstam!
Lielai daļai grūtnieču ir aizcietējumi. Pirmajā grūtniecības trimestrī to var skaidrot ar paaugstinātu progesterona līmeni asinis, kas atslābina zarnu sieniņu gludos muskuļus, t.i. palēnina barības kustību resnajā zarnā. Medicīniski tā saucās - pazemināta kuņģa un zarnu darbības motorika (perestaltika). Jo lēnāk pa kuņģa zarnu traktu pārvietojas barība, jo vairāk uzsūcas ūdens. Tādā veidā daba rūpējas par to, lai organismā netrūktu ūdens. Samazināta zarnu perestaltika un daudz cietāks zarnu saturs arī noved pie aizcietējumiem. Vēlākos grūtniecības laikos palielinātā dzemde spiež uz kuņģi un vēl vairāk apgrūtina kuņģa caurejamību. Grūtniece sev var palīdzēt, ja piedomā pie sava uztura un izvēlas produktus, kas ātrāk pārstrādājas un dabiski veicina zarnu motoriku.
Dedzināšanas sajūta rīklē un pakrūtē. Daudzas grūtnieces pēc ēšanas vai starp ēšanas reizēm sūdzas par atraugām un dedzināšanas sajūtu rīklē un pakrūtē. Tas tāpēc, ka kuņģa skābe ir nonāk barības vadā. Progesterons, kas grūtniecības laikā izstrādājas organismā, pārejas vietā no barības vada uz kuņģi atslābina muskuļus. Apēstais uzturs pa gremošanas sistēmu virzās lēnāk un līdz ar to labāk uzsūcas. Tāpēc, ja apēstajam uzturam kuņģī nepietiek vietas, pussagremotā masa viegli nonāk barības vadā, izraisot dedzināšanas sajūtu.
TAVAS SAJŪTAS
Jūs varat justies nogurusi vai tieši otrādi, iespējams, jūs piefiksēsiet, ka rīta nelabumi ir beigušies un jau pāris dienas jūties tā, ka varētu kalnus gāzt, nu vismaz beidzot sākt „vīt ligzdiņu”.
Dažas jutīs, ka domas domājas lēnāk jeb gausāk, dažreiz aizmirstas vārdi vai teikums zaudē domu. Tas nekas. Reizēm arī tajā ir jēga, tik jāmāk saskatīt.
Arvien biežāk jūs aizdomājaties par to, kā mazuli ietekmē jūsu sajūtas – laime, prieks, miers, šaubas, nemiers, bēdas, dusmas, naids vai vainas sajūta. Vai tam ir kāda nozīme? Vienmēr taču nevar justies priecīgs!? Tomēr pamazām šīs šaubas gaist, jo jūs saprotat, ka mazulim nepieciešamas dažādas sajūtas, tāpat kā jebkuram cilvēkam.
Ja jums nav bijusi toksikoze, tad iespējams jūsu svara pieaugums ir vairāk kā ārsta normu tabulās un esat sākusi par to uztraukties. Uztraukums mazināsies, kad būsiet uzzinājusi vairāk par uzturu grūtniecības laikā. Galvenais „neiebraukt” galējībās: nevajadzētu ēst par diviem un/vai badoties.

LABĀS DOMAS
Interesanti, iespējams tieši šobrīd jūsu ķermenis rada mazuļa acis, daudzās smadzeņu šūnas, rokas vai kājas!
Brīnumainā radīšanas sajūta! Tās dēļ vien ir vērts dzīvot! Tas iedvesmo radīt .....
„Kad esat iestādījuši savu dārzu, jūs to aplaistāt, ravējat, rūpējaties par to. Jūs nevarat padarīt sēklas darbu: tā jūs neizaudzēsiet stādu. Bet jums jādara savs darbs, lai sagādātu sēklai vidi un resursus, no kuriem tā var iegūt to, kas tai vajadzīgs” Džons Asarafs
SPĒKA VĀRDI
„Brīžos, kad Mīļotais ar mani sarunājas, maigi glāsta vai pieliek savu ausi pie mana vēl mazā punča un mēģina sadzirdēt Tavu klātbūtni, mani pārņem neaprakstāms vilnis. Es zinu, mans brīnišķīgais Mazulīt, Tu jūti, esi drošībā.”
IETEIKUMI  
Radiet! "Kad mūsu acis ir atvērtas, tās redz apkārtējās pasaules ainavas. Aizverot acis, mēs redzam mūsu saprāta perspektīvas. Cilvēki pavada stundas pētot ārpasaules ainavas, bet daudz vairāk var redzēt iekšējās pasaules ainavās." Mike and Nancy Samuels

©       Vairākas reizes dienā liekat rokas uz punča un ar maigumu domājat par savu mazuli;
©       Kādā no grūtniecības periodiem iestādiet koku, krūmus vai puķes, kas simbolizēs jūsu mazuļa augšanu un attīstību. Kad bērniņš piedzims, jūs varēsiet kopā to kopt.
©       Mūsdienu dzīves ērtība ir tualešu daudzums sabiedriskās vietās. Plānojiet savus maršrutus tā, lai ilgstoši nav jānodara sev pāri.
©       Ja āda ir kļuvusi sausāka, parādījusies nieze, lieto dabīgus ķermeņa kopšanas līdzekļus, mitrinošu krēmu vai vislabāk eļļu. Papildus lieto C vitamīnu, kas nostiprina un atjaunotu organisma šūnas, veicina ādas sadzīšanu, palīdz labāk uzsūkties dzelzij un veicina labāku vielu apmaiņu.
©       Slāpēm un paaugstinātam siekalu daudzumam vislabāk noderēs ūdens dzeršana. Jums vajadzēs dzert vismaz 8 glāzes šķidruma dienā (apmēram 2 l), vēlams ūdeni vai dārzeņu sulas. Izvairīties no dzērieniem, kas satur kofeīnu, jo tam piemīt urīndzenošs efekts un izraisa bezmiegu. Ja toksikoze jums neļauj iedzert veselu glāzi šķidruma uzreiz, mēģiniet šādu metodi: dzert bieži un pa lēnītēm vai sūkājiet ledus klucīšus vai saldētas sulas. Priekšroku dodiet produktiem ar augstu ūdens saturu, piemēram, salāti vai melone.
©       Dedzināšanai (grēmām):
·         Ēdiet bieži un mazās devās, lai nepārslogotu kuņģi;
·         Izmantojiet smaguma spēku, kas palīdz barībai labāk virzīties lejup. Ieturiet maltīti vismaz pusstundu, stundu pirms gulētiešanas;
·         Gulieties uz labo sānu. Tāds stāvoklis palīdz smaguma spēkam iztukšot kuņģi. Vēlākos grūtniecības laikos palīdz četrāpus poza, jo tad dzemde mazāk spiež uz kuņģi, kuņģa saturs aiziet uz zarnām un neizgrūž to atpakaļ barības vadā.
·         Rakstiet uztura dienasgrāmatu un piefiksējiet savas sajūtas, līdz sapratīsiet, kuri produkti ir jums draudzīgie un no kuriem labāk izvairīties.
·         Izvairieties no ēdieniem ar augstu tauku saturu. Tie ir produkti, kas ilgāk sagremojas un ilgāk uzkavējas kuņģī.
·         Tieši pirms ēdienreizes iedzeriet/apēdiet pienu, krējumu vai netreknu saldējumu. Apņemot kuņģa sienas šie produkti mazinās šos atviļņus barības vadā.
·         Pirms ēšanas varat lietot skābi neitralizējošus līdzekļus ar augstu kalcija saturu un zemu sāls līmeni. Tos jums ieteiks jūsu aprūpētājs.
·         Dzeriet daudz šķidruma, bet nav ieteicams daudz dzert maltītes laikā.
©       Aizcietējumiem:
·         Palieliniet šķiedrvielu  un ūdens daudzumu. „Ēdiet augļus  (plūmes, bumbieres, vīģes, aprikozes) dārzeņus (īpaši cietos – burkānus, cukini, gurķus, selerijas), pilngraudu neapstrādātu kukurūzu, pupiņas un kukurūzas. Ēdiet svaigus, ar mizu vai plaucētus.
·         Dzeriet daudz šķidrumu, sulas. Izvairieties no alkohola, kofeīna.
·         Palieliniet fizisko slodzi un kustības, jo tas uzlabos zaru motoriku (perestalstiku), kā arī dos labumu visām organisma sistēmām.

Vecmāte Līga

Izmantotie literatūras avoti:

Penny Simkin, Pregnancy, Childbirth, and the Newborn: The Complete Guide, Meadowbrook Press, 2001. Tulkojums latviešu valodā: Līga Ivāne.
Ilona Vereša, Antjē Andresa, Gūtniecības kalendārs. Četrdesmit nedēļas kopā ar Nelliju, 2008.
Уильям и Марта Сирс, В ожидании малыша, 2007
Meriana Brinlija, Hovards Bērks, Bērniņu gaidot: kas jāzina katrai sievietei – mēnesi pēc mēneša – lai grūtniecība risinātos bez uztraukumiem, Kontinents, 2003

Iedvesmas avots: Embrioloģijas lekcijas, V. Mirgē Grāmatu sērija “Skanošais ciedrs”

Nav komentāru:

Ierakstīt komentāru