Kādreiz es dzīvoju paradīzes dārzā, bet tad es to zaudēju. Nezinu un neatceros, kā tas notika... Tas bija sen....Daudz kas ir aizmirsts un pazaudēts dažādu iemeslu pēc. Esmu piedevusi un, nu, dodos ceļā. Ceļš ir grūts, bet brīnumu un pārsteigumu pilns. Gadās, ka ejot šo ceļu, es paklūpu aiz kāda akmens vai šķēršļa. Lai cik dīvaini tas nebūtu, es priecājos, ka tā, jo zem tā allaž ir kāda norāde uz paradīzes dārzu. Tāpēc es turpinu iet (darīt) un aicinu jūs līdz meklēt savu paradīzes dārzu, kur piepildās visas vēlmes un cerības.

otrdiena, 2018. gada 13. novembris

Rūpes par sevi gaidībās. Sākums.


Arvien vairāk man kā vecmātei grūtnieces jautā, kā stiprināt savu imunitāti. Pat tad, ja gripas pote iepotēta, neviens neatceļ imunitātes stiprināšanu turpmāk. Katrā ģimenē ir savi imunitātes stiprināšanas pasākumi, kas pamatā ir rūpes par savu fizisko un emocionālo, garīgo veselību visa gada garumā.

EMOCIJAS
Grūtniecēm jo īpaši jārūpējas par savu emocionālo stāvokli –samazinot ikdienas stresu, spriedzi. Ja darbā jūtat, ka ātri nogurstat, esat uz izsīkuma robežas, stresa ir vairāk kā atpūtas, ir daudz neapzinātu un apzinātu satraukuma iemeslu, rūpes par savu emocionālo veselību tomēr izvirzīt par prioritāti. Jo tad organismam ir vairāk spara cīnīties pret vīrusiem un baktērijām.

Ko darīt? – Savā kalendārā ieplāno laiku sev patīkamām, stresu mazinošām, pozitīvām, priecīgām nodarbēm. Kas pirmā Tev nāk prātā?

-          Tu sajūti maigumu un mīlestību pret sevi;
-          Ieplāno laiku grūtnieču nodarbībām, kuras tevi iedvesmo, vairo pozitīvo, spēcinošo attieksmi par gaidībām un radībām;
-          Satiecies ar cilvēkiem ar kuriem kopā vari būt tāda, kāda esi, kur var arī paraudāt, ja raudiens nāk;
-          Tu rūpējies par savu seksualitāti. Kopā ar partneri tu spēj ļauties jaunajam ceļojumam, stāstīt par to, kā tu tajā jūties;
-          Gaidībās arvien vairāk parādās vēlme pēc pieskārieniem un samīļošanās. Varbūt ir laiks ļauties dažādām masāžām, dažādiem lutināšanas veidiem, piem., rebozo masāžai, kas sasilda, vairo endorfīnus, oksitocīna, vairo pārliecību sevī, iedod drošības sajūtu;
-          Tu spēj palūgt atbalstu, ja tāds Tev ir nepieciešams (no vīra, draugiem, vecākiem, speciālistiem). Tu spēj uzrunāt savas nepatīkamās emocijas un veselīgi tās atrisināt, „nepaslaukot tās zem paklāja”;
-          Tu atrodi laiku sev, savai vienpatībai un atrodi veidus kā to izbaudīt.

Uzturā OLBALTUMVIELAS
Olbaltumvielas īpaši nepieciešamas tāpēc, ka uz to bāzes imūnsistēmā veidojas antivielas pret vīrusiem.
Olbaltumvielas sastāv no substancēm, kas satur aminoskābes. Tie ir tie „ķieģelīši”, kas nepieciešami mammas un bērna organismam, lai veidotu jaunas šūnas. Un „celtniecība” šobrīd notiek vairāk kā jebkad: aug krūtis, dzemde, placenta, pats bērniņš, palielinās asins plazmas apjoms un augļūdeņu daudzums. Pieaug arī organisma rezerves, kas būs nepieciešamas dzemdībās un laktācijas laikā. Un tam visam nepieciešamas olbaltumvielas.
Grūtniecēm un zīdītājām nepieciešamas gandrīz dubulta deva tīru olbaltumvielu, t.i. līdz pat 100g dienā. Produkti, kas bagāti ar olbaltumvielām: gaļa; olas;  zivis un jūras produkti, dabīgi piena produkti, soja (tofu siers ir īpaši vērtīgs šai ziņā); griķi; ķirbju un saulespuķu sēklas; mandeles; zemesrieksti; veselu graudu, riekstu, lēcu, pupu maisījums.

C VITAMĪNS
Tas nostiprina asinsvadu sieniņas, tātad sevišķi būtiski to lietot gripas profilaksei vai ja grūtniece jau saslimusi. Veselam cilvēkam C vitamīna dienas norma ir grams dienā.
C vitamīns jums nepieciešama, lai nostiprinātu un atjaunotu organisma šūnas, ievainojuma sadzīšanai, dažādiem metaboliskiem procesiem (vielu apmaiņai), lai labāk uzsūktos dzelzs. Bērnam C vitamīns nepieciešams augšanai, kaulu un zobu nostiprināšanai. Organisms nespēj uzkrāt C vitamīna rezerves, tāpēc tas jāuzņem katru dienu.
Produktus, kas satur C vitamīnu labāk ēst svaigus, jo gaisma, gaiss, siltums ātri gaisina šo vitamīnu. Katru dienu vajag apēst ne mazāk kā divus produktu veidus, kas satur šo svarīgo vitamīnu.
Lūk daži produkti, kas satur C vitamīnu: dzērvenes, nātres, upenes , citrons, greipfrūti, apelsīni, mandarīni, āboli,  lācenes, mellenes, zilene, svaigi un skābēti kāposti, skābenes, spināti, sarkanie un zaļie pipari, krāsainie kāposti, salāti, mango, papaija, ananāsi u.c. Ja pirms grūtniecības eksotiskus augļus nav ēst, tad grūtniecības laikā labāk neeksperimentēt.
Ja lietojat C vitamīnu tabletēs (askorbīnskābi), labāk to šķīdināt sulā vai ūdenī, jo vitamīns ir ūdenī šķīstošs, tad tas uzsūksies daudz labāk.

PASTAIGAS SVAIGĀ GAISĀ - Katru dienu tu pavadi kādu laiku svaigā gaisā un, ja iespējams, baudi saules gaismu.
Bērniņš mammas puncī skābekli saņem caur placentu un nabassaiti. Skābeklis vajadzīgs visiem mūsu orgāniem, lai tie būtu dzīvi, veseli, apasiņoti, pabaroti un pilnvērtīgi attīstītos. Ieelpojot gaisu, vispirms ar skābekli tiek apgādāts mātes organisms, viņas orgāni un tikai tad - pārpalikušais aizplūst pie bērniņa. Tāpēc skābeklim liela nozīme ir jau grūtniecības laikā, ne tikai dzemdībās. Ne vien kustību dēļ, bet arī skābekļa dēļ, grūtniecēm ir ieteicams svaigs gaiss. Tāpēc katru dienu ir jāiet 30 – 60 min garā pastaigā raitā tempā nevis „lēnā garā”, gatavojot savu ķermeni ritmiskam un raitam darbam. Arī vingrošana, peldēšana uzlabo asinsriti un skābekļa apgādi. Skābekli asinsritē pārnēsā hemoglobīns. Tāpēc vecmāte vai ārsts to vienmēr pārbauda. Rūpējies par hemoglobīna līmeni jau no 1. trimestra.



Nav komentāru:

Ierakstīt komentāru