Kādreiz es dzīvoju paradīzes dārzā, bet tad es to zaudēju. Nezinu un neatceros, kā tas notika... Tas bija sen....Daudz kas ir aizmirsts un pazaudēts dažādu iemeslu pēc. Esmu piedevusi un, nu, dodos ceļā. Ceļš ir grūts, bet brīnumu un pārsteigumu pilns. Gadās, ka ejot šo ceļu, es paklūpu aiz kāda akmens vai šķēršļa. Lai cik dīvaini tas nebūtu, es priecājos, ka tā, jo zem tā allaž ir kāda norāde uz paradīzes dārzu. Tāpēc es turpinu iet (darīt) un aicinu jūs līdz meklēt savu paradīzes dārzu, kur piepildās visas vēlmes un cerības.

otrdiena, 2018. gada 13. novembris

Rūpes par sevi gaidībās. Sākums.


Arvien vairāk man kā vecmātei grūtnieces jautā, kā stiprināt savu imunitāti. Pat tad, ja gripas pote iepotēta, neviens neatceļ imunitātes stiprināšanu turpmāk. Katrā ģimenē ir savi imunitātes stiprināšanas pasākumi, kas pamatā ir rūpes par savu fizisko un emocionālo, garīgo veselību visa gada garumā.

EMOCIJAS
Grūtniecēm jo īpaši jārūpējas par savu emocionālo stāvokli –samazinot ikdienas stresu, spriedzi. Ja darbā jūtat, ka ātri nogurstat, esat uz izsīkuma robežas, stresa ir vairāk kā atpūtas, ir daudz neapzinātu un apzinātu satraukuma iemeslu, rūpes par savu emocionālo veselību tomēr izvirzīt par prioritāti. Jo tad organismam ir vairāk spara cīnīties pret vīrusiem un baktērijām.

Ko darīt? – Savā kalendārā ieplāno laiku sev patīkamām, stresu mazinošām, pozitīvām, priecīgām nodarbēm. Kas pirmā Tev nāk prātā?

-          Tu sajūti maigumu un mīlestību pret sevi;
-          Ieplāno laiku grūtnieču nodarbībām, kuras tevi iedvesmo, vairo pozitīvo, spēcinošo attieksmi par gaidībām un radībām;
-          Satiecies ar cilvēkiem ar kuriem kopā vari būt tāda, kāda esi, kur var arī paraudāt, ja raudiens nāk;
-          Tu rūpējies par savu seksualitāti. Kopā ar partneri tu spēj ļauties jaunajam ceļojumam, stāstīt par to, kā tu tajā jūties;
-          Gaidībās arvien vairāk parādās vēlme pēc pieskārieniem un samīļošanās. Varbūt ir laiks ļauties dažādām masāžām, dažādiem lutināšanas veidiem, piem., rebozo masāžai, kas sasilda, vairo endorfīnus, oksitocīna, vairo pārliecību sevī, iedod drošības sajūtu;
-          Tu spēj palūgt atbalstu, ja tāds Tev ir nepieciešams (no vīra, draugiem, vecākiem, speciālistiem). Tu spēj uzrunāt savas nepatīkamās emocijas un veselīgi tās atrisināt, „nepaslaukot tās zem paklāja”;
-          Tu atrodi laiku sev, savai vienpatībai un atrodi veidus kā to izbaudīt.

Uzturā OLBALTUMVIELAS
Olbaltumvielas īpaši nepieciešamas tāpēc, ka uz to bāzes imūnsistēmā veidojas antivielas pret vīrusiem.
Olbaltumvielas sastāv no substancēm, kas satur aminoskābes. Tie ir tie „ķieģelīši”, kas nepieciešami mammas un bērna organismam, lai veidotu jaunas šūnas. Un „celtniecība” šobrīd notiek vairāk kā jebkad: aug krūtis, dzemde, placenta, pats bērniņš, palielinās asins plazmas apjoms un augļūdeņu daudzums. Pieaug arī organisma rezerves, kas būs nepieciešamas dzemdībās un laktācijas laikā. Un tam visam nepieciešamas olbaltumvielas.
Grūtniecēm un zīdītājām nepieciešamas gandrīz dubulta deva tīru olbaltumvielu, t.i. līdz pat 100g dienā. Produkti, kas bagāti ar olbaltumvielām: gaļa; olas;  zivis un jūras produkti, dabīgi piena produkti, soja (tofu siers ir īpaši vērtīgs šai ziņā); griķi; ķirbju un saulespuķu sēklas; mandeles; zemesrieksti; veselu graudu, riekstu, lēcu, pupu maisījums.

C VITAMĪNS
Tas nostiprina asinsvadu sieniņas, tātad sevišķi būtiski to lietot gripas profilaksei vai ja grūtniece jau saslimusi. Veselam cilvēkam C vitamīna dienas norma ir grams dienā.
C vitamīns jums nepieciešama, lai nostiprinātu un atjaunotu organisma šūnas, ievainojuma sadzīšanai, dažādiem metaboliskiem procesiem (vielu apmaiņai), lai labāk uzsūktos dzelzs. Bērnam C vitamīns nepieciešams augšanai, kaulu un zobu nostiprināšanai. Organisms nespēj uzkrāt C vitamīna rezerves, tāpēc tas jāuzņem katru dienu.
Produktus, kas satur C vitamīnu labāk ēst svaigus, jo gaisma, gaiss, siltums ātri gaisina šo vitamīnu. Katru dienu vajag apēst ne mazāk kā divus produktu veidus, kas satur šo svarīgo vitamīnu.
Lūk daži produkti, kas satur C vitamīnu: dzērvenes, nātres, upenes , citrons, greipfrūti, apelsīni, mandarīni, āboli,  lācenes, mellenes, zilene, svaigi un skābēti kāposti, skābenes, spināti, sarkanie un zaļie pipari, krāsainie kāposti, salāti, mango, papaija, ananāsi u.c. Ja pirms grūtniecības eksotiskus augļus nav ēst, tad grūtniecības laikā labāk neeksperimentēt.
Ja lietojat C vitamīnu tabletēs (askorbīnskābi), labāk to šķīdināt sulā vai ūdenī, jo vitamīns ir ūdenī šķīstošs, tad tas uzsūksies daudz labāk.

PASTAIGAS SVAIGĀ GAISĀ - Katru dienu tu pavadi kādu laiku svaigā gaisā un, ja iespējams, baudi saules gaismu.
Bērniņš mammas puncī skābekli saņem caur placentu un nabassaiti. Skābeklis vajadzīgs visiem mūsu orgāniem, lai tie būtu dzīvi, veseli, apasiņoti, pabaroti un pilnvērtīgi attīstītos. Ieelpojot gaisu, vispirms ar skābekli tiek apgādāts mātes organisms, viņas orgāni un tikai tad - pārpalikušais aizplūst pie bērniņa. Tāpēc skābeklim liela nozīme ir jau grūtniecības laikā, ne tikai dzemdībās. Ne vien kustību dēļ, bet arī skābekļa dēļ, grūtniecēm ir ieteicams svaigs gaiss. Tāpēc katru dienu ir jāiet 30 – 60 min garā pastaigā raitā tempā nevis „lēnā garā”, gatavojot savu ķermeni ritmiskam un raitam darbam. Arī vingrošana, peldēšana uzlabo asinsriti un skābekļa apgādi. Skābekli asinsritē pārnēsā hemoglobīns. Tāpēc vecmāte vai ārsts to vienmēr pārbauda. Rūpējies par hemoglobīna līmeni jau no 1. trimestra.



svētdiena, 2018. gada 22. jūlijs

Kur būtu jāguļ zīdainim?


Lielākā daļā vecāku visā pasaulē tādu jautājumu pat neuzdod, jo bērni guļ blakus mammām. Tā ir bijis visā cilvēces vēsturē. Bērnu gultiņas izgudroja salīdzinoši nesen un tikai pagājušajā gadsimtā rietumos gandrīz visus bērnus lika gulēt bērnu gultiņās. Pie mums gultiņas ieviesās ar mainīgiem panākumiem. Parasti bērniņam kāra šūpuli, kurš viņš gulēja vairāk dienas laikā vai gadījumā, ja vecāku gultā bija maz vietas. Arī mūsu vecmāmiņas pēc ieraduma bieži lika gulēt bērnus sev blakus, bet padomju laikā tāda prakse tika kritizēta kā laucinieciska un vecmodīga. Neizbēgami, ka guļot atsevišķi, arī bērnu kopējais zīdīšanas ilgums diezgan krasi samazinājās. Mūsdienu zīdīšanas renesanse visā pasaulē radīja interesi par ģimenes gultu. Tas ir dabiski, jo zīdīt miegā ir vienkārši un ērti. Īpaši tas ir svarīgi vecākiem, kuriem ir vairāki mazi bērni pēc kārtas.

http://cosleeping.nd.edu/safe-co-sleeping-guidelines/


Guļot kopā, mamma ievēro, ka mazulis prasa krūti jau daudz agrāk kā viņš ir pamodies un pamodinājis jūs. Līdz ar to jums ir iespēja līdz galam nepamostoties pielikt viņu pie krūts un gulēt tālāk.

Ja mazulis guļ jums blakus, jūs zīdāt, mazulis pats atrod krūti, zīž un guļ tālāk, reizēm pat nepamostoties. Arī jūs pamostaties uz kādu minūtes daļu un bez grūtībām aizmiegat. Ja mazulis pamostas, jūsu elpas ritms, smarža, kas ir pazīstama vēl no punča laikiem, viņu nomierina. Ja viņam vajag jums pieskarties, viņš pierāpos jums tuvāk, kā to darīja bērni gadsimtiem ilgi.

Viss iepriekš minētais nenozīmē, ka jums obligāti jāguļ ar bērnu vienā gultā. Tā ir jūsu izvēle. Es vienkārši aprakstu to, ko mammas jau pašas ir atklājušas un stāstu, ka tas ir normāli, ka zīdīt un aprūpēt bērnu naktī ir vieglāk, ja bērns guļ ar mammu vienā istabā vai guļ blakus mammas gultiņai ar nolaistu sieniņu vai viņas gultā.

Ja jūs izvēlaties, ka bērns guļ atsevišķā gultiņā, paliekat zem viņa autiņu vai sedziņu, lai pēc zīdīšanas un aizmigšanas varat netraucēti pārcelt zīdaini gultiņā, viņu nepamodinot. Te labi nostrādā mammas smarža un siltums. Zīdaiņiem pašā sākumā ir diezgan grūti aprast ar viņam atvēlēto brīvību, svešām smaržām un auksto gultiņu. Tāpēc noderīgi būs iemācīties izveidot bēbītim ligzdiņu, gultiņā likt paladziņus, autiņus, uz kurām pašas esat gulējušas. Lai viss atgādinātu dzīvi mammas puncī, īpaši pirmajos trīs mēnešos (bēbīša 4. trimestris).



Avots: Diane Wiessinger, Diane West, Teresa Pitman, „The Womanly Art of Breastfeeding”, 2010

Kāda ir atšķirība, kur guļ zīdainis, vienā gultā ar mammu vai piestumtā gultiņā pie mammas gultas?


Kad zīdainis guļ bērnu gultiņā, kura piestumta pie vecāku gultas un kurai nolaista bērna gultas maliņa, zīdīt, aprūpēt kļūst daudz vieglāk nekā tad, ja viņš gulētu otrā istabas stūrī. Zīdainis dzird jūsu elpu un kustību miegā, tas dod viņam drošības sajūtu un savu elpas ritmiskumu. Ja bērns guļ tik tālu no mātes un nedzird viņu, tad ir lielāka varbūtība uz pēkšņās nāves iemeslu. Pie tam, ja mazulis guļ atsevišķi, tad viņam pašam ir jāmāk uzturēt sava ķermeņa temperatūra, ko vieglāk ir izdarīt kopā ar mammu vai tēti. Lai viņu pieliktu pie krūts, viņam ir vairāk jāpamostās (lai mamma sadzird) nekā tad, ja viņš gulētu mammai blakus. Kopīgs miegs nozīmē, ka mamma un zīdainis guļ kopā uz viena augstuma virsmas un miegā pieskaras viens otram.


Dažām mammām nakts zīdīšanas ir ļoti svarīgas, īpaši, lai uzturētu nepieciešamo piena daudzumu. Dažādām sievietēm krūtīs piena daudzums var būt atšķirīgs. Nav iespējams pēc krūšu lieluma noteikt daudz vai maz šajās krūtīs ir piena. Lielākai daļai sieviešu parasti piena pietiek tieši savam mazulim, tomēr piena daudzums vienā zīdīšanas reizē atšķiras, ja salīdzina ar citām sievietēm vienā zīdīšanas reizē. Praktiski tas nozīmē, ka dažām sievietēm zīdainis pie krūts jāliek biežāk kā citām. Pat vienas vai divu nakts zīdīšanas reizes izlaišana dažām sievietēm nozīmē, ka bērni neizzīdīs pietiekamu piena daudzumu, lai augtu. Agra atradināšana no nakts zīdīšanām, lai bērns „labāk” gulētu var novest pie tā, kā bērns aizkavējas augšanā. Īpaši svarīgas nakts zīdīšanas reizes varētu būt bērna 4-9 mēnešu vecumposmā, kad mazuļi dienā tik labprāt dara visu ko citu, kad zīšana nav ne prātā. To visu viņi labprāt atgūst naktī.

Dažreiz mammām saka, ka viņām nepietiek piena vai viņām nav pietiekoši trekns piens, tāpēc viņu bērni naktīs mostas. Ja jūsu bērnam nenovēro nepietiekama uztura pazīmes, viņš labi attīstās, tad maz ticams, ka viņš naktī mostas no tā, ka viņam trūkst piens. Un tā kā mātes piens veidojas no sievietes asinīm, apšaubīt mātes piena sastāvu būtu tas pats, kas apšaubīt viņas asins sastāva kvalitāti.



Avots: Diane Wiessinger, Diane West, Teresa Pitman, „The Womanly Art of Breastfeeding”, 2010

Zīdīšana un nakts miegs


Kāda gan saistība zīdīšanai ar miegu? Pētījumi pierāda, ka nakts miega vieta ietekmē zīdīšanas ilgumu kopumā. Ja pēc dzemdībām vienai zīdaiņu grupai liks gulēt blakus mammas gultai savā gultiņā, otrai – atsevišķi - savā gultiņā netālu vai pat citā istabā, bet trešajai – blakus mammai mammas gultā, tad pēc 4 mēnešiem atsevišķi guļošos bērnus ar diezgan lielu varbūtību pārstās zīdīt. Zīdaiņus, kuri guļ gultā blakus mammas gultai zīdīs ilgāk nekā atsevišķi guļošos, bet īsāku laika periodu nekā zīdaiņus, kas guļ ar mammu kopā.



Kāpēc? Visticamāk tāpēc, ka retāk tiek likti pie krūts. Oksitocīna receptori veidojās pirmajās dienās pēc dzemdībām kā atbilde uz krūts iztukšošanas biežumu, bet bērni, kuri guļ savās gultiņās, retāk tiek pielikti pie krūts. Varētu domāt, ja bērni guļ atsevišķi, tad mammas var labāk izgulēties.

Tomēr, ja tic pētījumiem, tad tā gluži nav taisnība. Ja zīdainis guļ atsevišķi, viņam vajag vairāk knosīties, trokšņot, raudāt, lai pievērstu mammas uzmanību. Savukārt sakreņķējušos bērniņu ir daudz grūtāk nomierināt: mammai ir vismaz jāapsēžas gultā, jāaizsniedzas līdz bērnam vai pat jāaiziet līdz viņa gultiņai, istabai, jāpabaro un jānoliek gulēt atpakaļ gultiņā. Rezultātā gan mammai, gan bērnam vajag vairāk laika, lai atkal aizmigtu. Guldinot bērnu atsevišķā gultiņā, jūs riskējat samazināt kopējo zīdīšanas ilgumu  un  būsiet mazāk izgulējusies.

Pētījumi par zīdaiņu miegu saka, ka guļot kopā, zīdaiņi pie krūts tiek pielikti biežāk un uz daudz ilgāku laiku. Un otrādi, atsevišķi guļošie bērni pie krūts tiek pielikti retāk un uz daudz īsāku laiku. Rezultātā atsevišķi guļošās mātes mazāk izguļas, neskatoties uz to, ka zīda retāk.




Avots: Diane Wiessinger, Diane West, Teresa Pitman, „The Womanly Art of Breastfeeding”, 2010

sestdiena, 2018. gada 14. jūlijs

Zīdīšanas īpatnības no 6 nedēļām līdz 4 mēnešiem



Šajā vecumā mazulis koncentrēti zīž krūti, ķer jūsu skatienu, izplūst platā smaidā un pār viņa vaigiem un zodu plūst piens. Pēc tam viņš atkal ātri pieplok pie krūts un zīž, zīž, papliķējot ar roku jūsu krūti vai noglaudot jūsu seju. Sirds izkūst … un jūs piepilda neticama miera sajūta. Jūs skaidri zināt, jūsu zīdainis jūs mīl un viņam patīk zīst krūti. Tādi mirkļi paliek atmiņā uz mūžu.


Četrmēnešnieku novēršanās

Bērnu ziņkārei šajā vecumā ir neliels trūkums – bieža novēršanās no ēšanas. Šajā vecumā viņi ir iemācījušies pamanīt visu, kas notiek apkārt, bet nav iemācījušies ”atslēgties” no tā, lai varētu paēst. Lai pazīdītu, daudzas mammas slēpjas klusās istabās, stūrīšos, kur nekas netraucē mazulim zīst. Dažreiz mazuļi uzstāj zīst tikai noteiktā pozā. Tie mirkļi ir tik dīvaini!
Visgrūtāk ir zīdīt ļoti jūtīgus zīdaiņus, kuri atraujas no krūts pie mazākā trokšņa vai vides izmaiņām. Dažkārt mammām jāizmanto fona troksnis, lai bērns novērstu uzmanību pie katra trokšņa. Reizēm tas prasa pāris nedēļas.

Mainās miega ritmi

Šajā vecumā daži mazuļi sāk gulēt visu nakti, īpaši, ja guļ atsevišķi no mammas. Tomēr četrmēnešniekiem, kas bieži novēršas no zīšanas dienā, īpaši ir svarīgi naktī izzīst to, kas dienā ir pietrūcis.
Ja zīdainis guļ visu nakti, tad ir risks, ka jūsu piena daudzums samazināsies un viņš atpaliks augšanā. Bet gari dziļā miega periodi palēninās smadzeņu attīstību un paaugstinās zīdaiņu pēkšņās nāves risku.
Bērna barošana naktī palīdz nolīdzsvarot mammas pienu daudzumu, īpaši, ja zīdainis dienā bija mazāk sācis ēst. Tomēr lielākā daļa zīdaiņu, pat, ja viņi mēdza naktī nogulēt ilgāk, kādā brīdī atkal sāk mosties. Tas bieži vien notiek tā saucamajos krīzes attīstības lēcienos, kad bērns kaut ko jaunu apgūst (velties uz sānu, velties uz otru sānu, velties uz vēdera, satvert rotaļlietu, to atlaist, iepazīst jaunas skaņas, cilvēkus, savu māju…). Tad mēs novērojam, ka miegs naktī zīdainim ir tad garāks, tad atkal īsāks.
Bērna smadzenēm augot un nobriestot, nakts miegs pagarinās. Ja bērns naktī bieži mostas, tas bieži vien ir saistīts ar šo attīstības krīzi un garais miedziņš nav aiz kalniem. Pagaidām jums visiem ir jāizdomā, kā jums visiem gulēt, lai zīdaiņa mainīgie miega ritmi neietekmētu jūsu miega kvalitāti.
Vairāk par zīdaiņa miegu lasiet šeit.

Kļūstot par mammu

Mēs esam pieradušas būt par saimniecēm savā dzīvē un savā laikā. Visu dzīvi mums apkārt ir bijuši pietiekoši gudri cilvēki, ar kuriem visu var sarunāt. Mazuļa atnākšana visu ir sagriezusi gandrīz vai kājām gaisā. Viņš ir piedzimis tāds, kāds ir piedzimis ar savu temperamentu, vajadzībām, un to nevar mainīt. Ja viņam jūs vajag, tad vajag, bez sarunām. Neviens, nekad iepriekš jūs nekad tā nav gribējis. Varētu jau mēģināt dzīvot kā agrāk, nepielāgojoties mazulim, un var mēģināt dzīvot kopā. Bērniem visvairāk patīk tas otrais variants.
Tas reizē ir viegli un grūti. Necīnīties, nebēgt, necensties, vienkārši iet kopā uz priekšu pa ceļu un neskatīties atpakaļ. Patiesība tāpat tevi panāks un apgaismos. Kurš teica, ka vajag gulēt 8h no vietas? Izrādās arī ar pārtraukumiem var izgulēties. Kur rakstīts, ka nevar pie krūts pielikt vēl vienu reizi? Var, un miers mājās.
Nav tādas grāmatas, rakstu, kurus izlasot, ir skaidrs, kā rīkoties. Lai kļūtu par mammu, jums vajag ausis, acis un uzticēšanos tam, ko jūs dzirdat, redzat un jūtat. Skatieties uz bērnu un klausieties, ko viņš jums stāsta un jums viss taps skaidrs.


! Papildiniet rakstu ar mammu jautājumiem, kas rodas, ja bērnam ir no 6 nedēļām līdz 4 mēnešiem.


Avots:  Diane Wiessinger,  Diana West, Teresa Pitman, „The Womanly Art of Breastfeeding”, 2010