Kādreiz es dzīvoju paradīzes dārzā, bet tad es to zaudēju. Nezinu un neatceros, kā tas notika... Tas bija sen....Daudz kas ir aizmirsts un pazaudēts dažādu iemeslu pēc. Esmu piedevusi un, nu, dodos ceļā. Ceļš ir grūts, bet brīnumu un pārsteigumu pilns. Gadās, ka ejot šo ceļu, es paklūpu aiz kāda akmens vai šķēršļa. Lai cik dīvaini tas nebūtu, es priecājos, ka tā, jo zem tā allaž ir kāda norāde uz paradīzes dārzu. Tāpēc es turpinu iet (darīt) un aicinu jūs līdz meklēt savu paradīzes dārzu, kur piepildās visas vēlmes un cerības.

sestdiena, 2017. gada 25. novembris

Maz piena jeb kā pavairot pienu


Mazs ievads.
Ja māte stāsta, ka  viņai ir maz piena, tad vienmēr apvaicājos, kāpēc viņai tā liekas. Reizēm raizes nemaz nav pamatotas. Viss ir diezgan individuāli. Tāpēc vislabāk ir saukt palīgā speciālistu, meklēt rokā savu vecmāti vai zīdīšanas konsultantu, nevis lasīt bezgalīgi daudz rakstu internetā, ka visbiežāk dara latviešu mammas (diemžēl). „Izrok visu internetu” un tikai pēc mēneša sauc palīgā vai arī nesauc un saka, ka man nebija piena.

Teorija
Kad jaundzimušais izēd maz piena, ir svarīgi saprast iemeslu. Viens iemesls varētu būt, ka zīdainis pareizi nesatver, slikti zīž vai nav spēka zīst (pārsvarā guļ). Otrs variants, kas ir daudz retāk, jums ir maz piena. Zīdainis prasa vēl. Trešais iemesls, vēl retāks, ka zīdainis ēd daudz, bet nepieņemas svarā. Ne vienmēr vecāki to var atrisināt paši, tāpēc ir svarīgi LAICĪGI saukt palīgā speciālistu, noskaidrot iemeslu un tad to arī atrisināt.

Mazulis slikti zīž, nepareizi satver, ja pozīcija ne mammai, ne bērnam nav ērta, ja reti liek pie krūts, ja īsa mēles saitīte, ja mēlīte ieritinās iekšā un mazulis nevar izveidot vakuumu, ja mutīte pagaidām neatveras tik plaši vai citas ar zīdaiņa žokli saistītas problēmas, kā arī citas ar muskuļiem, saitēm un nervu sistēmas problēmas, kuras vislabāk konstatēs profesionāls zīdīšanas konsultants. Zīdainis zīdīs sliktāk, ja ir saslimis vai ir kāda cita fiziska kaite, kas viņam atņem daudz spēka. Iespējams piens zīdainim pietiek, bet ilgi zīžot patērēts tiek daudz vairāk enerģijas nekā saņem kalorijas . Tas raksturīgi bērniņiem, kas piedzimuši priekšlaicīgi vai nedaudz ātrāk vai ir mazs piedzimšanas svars.
Piena daudzumu var ietekmēt, ja mammai ir kāda anatomiska vai hormonāla  problēma (jau pirms grūtniecības vai grūtniecības laikā) vai dzemdībās tika lietoti medikamenti (piem., epidurālā anestēzija, mākslīgais oksitocīns), tad dabiskā oksitocīna reflekss var aizkavēties par dažām dienām. Dabiskais oksitocīns var aizkavēties, ja dzemdības bija garas un grūtas, ja ir piedzīvota dzemdību trauma (fiziska, emocionāla) mātei un\vai bērnam. 

Ko darīt?

-          Ja konstatē problēmu, sauc palīga! Nevajag to vilkt garumā. Jo ilgāka ir šī zīdīšanas problēma, jo ilgāks tai būs risinājums. Sauc palīgā, pat ja tās ir tikai aizdomas! Tā ir veselīga attieksme gan pret bērnu, gan sevi.

-          Ir skaidrs, lai mazulītis augtu un pieņemtos spēkā, viņam ir jāēd. Bez piena tas notikt nevar. Jo ātrāk Tu konstatēsi piena trūkumu, jo ātrāk reaģē. Ja mazulis nevar, nespēj izzīst, pie krūts pārsvarā guļ, tad Tev pieniņš ir jāatslauc. Mazulis ir jābaro ar savu atslaukto, donora pienu vai piena maisījumu tieši tik, cik pietrūkst.

-          Zīdi biežāk! Vidēji diennaktī jaundzimušais ēd 8 un vairāk reizes. Pirmajā nedēļā no abām krūtīm. Seko līdzi pareizam satvērienam. Ja redzi, ka zīšana nav efektīva (nedzirdi rīšanu, nav spēka, atkal nepareizi satver), atlikušos pieniņa mililitrus iedot ar karotīti, špricīti, pudelīti.



MĀMIŅAS RŪPES PAR SEVI.
ATPŪTA. UZTURS. DZĒRIENS. SILTUMS.

Tev šobrīd neviens cits darbiņš nav svarīgāks, kā tikai rūpes par bērnu un sevi, visi citi darbiņi pagaidīs. Uztici tos citiem! Atceries 6 dienas pa gultu, 6 dienas ap gultu , 6 nedēļas ap māju!

-          Kas veicina laktāciju?
Tējas un augi (spirulīna, aveņu lapas, fenhelis, alus raugs, iesala dzēriens, nātre, galega lucerna, dilles, anīsa un timiāna sēklas.) Ķimenes vairāk apetītes uzlabošanai un vēdera gāzēm, bet ne piena veidošanai.

5 mandeles vai 5 valrieksti.

Spēcinošs, silts uzturs mammai zīdītājai – tāds, kas dod spēku. Kaloriju ziņā par 500 kalorijām vairāk nekā parastam cilvēkam.

Veselības dzēriens, Ragāres labā tēja, Rūķīšu māmiņu tēja Weledas māmiņu tēja, jebkura cita laktācijas veicinoša tēja. Tomēr nevajag pārspīlēt. Ūdens, tēja 2- 2,5 litri dienā būs labi.

Augi, kas mazina laktāciju – piparmētras, pētersīļi, salvija. Samazina laktāciju arī kontraceptīvie hormonālie preparāti , īpaši 4 mēnešus pēc dzemdībām.

Uztura bagātinātāji - Apilak tabletes,  Maria Lactation    

Kad zīdainis slikti pieņemas svarā, tad periodiski vajag pārskatīt savu piena vairošanas plānu. Uzturiet kontaktus ar savu zīdīšanas konsultantu! Tas ir vislabākais veids, kā rūpēties par bērnu un sevi!

Mīlestībā,

Vecmāte Līga

Nav komentāru:

Ierakstīt komentāru